Kampania marketingowa, czy działania PR? Od czego zacząć budowanie swojej marki?

Wiele osób pojęcie marketingu traktuje synonimicznie z definicją PR-u. Jednak, mimo że w ostatnim czasie granica między działaniami wizerunkowymi, a tymi nastawionymi na sprzedaż nieco się zatarła, to wciąż są to odrębne działy wsparcia biznesu bazujące na pozornie podobnych, a w gruncie rzeczy odmiennych schematach.

Firma, która da się lubić

Dział PR to swoisty narrator opowieści o naszej firmie. Właśnie z ramienia specjalistów od wizerunku powstają interesujące filmiki korporacyjne, bierzecie udział w ventach, czy udzielacie się charytatywnie. Zadaniem PR jest dotarcie z informacją o firmie do jak największej liczby odbiorców.

Celem public relations jest  też budowanie pozytywnej opinii o marce. Odbywa się poprzez odpowiednio dobraną komunikację w mediach, aktywność podczas imprez branżowych, a często również za sprawą odpowiednio prowadzonej strategii social media.  W Tym przypadku efekty są długofalowe i nie mają bezpośredniego wpływu na wyniki sprzedaży.

kampanie

Zamień użytkownika w klienta

W przypadku marketingu podejmowane inicjatywy mają są nastawione na mierzalny efekt. Prowadzone kampanie opierają się na ściśle określonych wyliczeniach i prognozach finansowych, którym trzeba sprostać. Marketer skupia się na kliencie, który ma podjąć decyzję zakupową. Z kolei specjalista od public relations swoje działania kieruje do interesariuszy – dziennikarzy, inwestorów, pracowników, a przede wszystkim liderów opinii. Jednak granice nie są bardzo wyraźne i niektóre działania są wspólne dla PR i marketingu.

Nie musisz wybierać

Dawniej między PR, a marketingiem stała wyraźna linia podziału. Dzisiaj za sprawą rozwoju content marketingu, który czerpie sporo z doświadczeń PR granica jest bardziej umowna. Bowiem działania content marketingowe nie zawsze są nastawione na szybki i bezpośredni efekt, jak to ma miejsce w przypadku typowych kampanii. Najskuteczniejszym rozwiązaniem w budowanie marki będzie, więc połączenie działań z zakresu public relations, które pozwolą zbudować trwała więź z klientami z kampaniami stricte marketingowymi, generującymi szybki zysk, będący niezbędnym czynnikiem rozwoju każdego biznesu.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *